JAIST Repository >
b. 情報科学研究科・情報科学系 >
b50. 科学研究費助成事業研究成果報告書 >
2013年度 >
このアイテムの引用には次の識別子を使用してください:
http://hdl.handle.net/10119/12184
|
タイトル: | 共進化を用いたライバル的存在となりうるゲームAIの構成 |
その他のタイトル: | Production of game AIs using co-evolution which can be rivals of human players |
著者: | 池田, 心 |
著者(別表記): | Ikeda, Kokoro |
キーワード: | ゲーム 楽しませるAI 多様性 囲碁 ぷよぷよ オセロ 共進化 モンテカルロ木探索 |
発行日: | 4-Jun-2014 |
抄録: | 本研究では,人間を楽しませることを目的に,プレイヤの力量に合わせ,不自然な手抜きが少なく,戦略が多様であるようなAIを作成する技術を提唱し,その前提としての強さの向上や,学術用プラットフォームの公開も行った.対象はオセロ,囲碁,ぷよぷよ,大戦略,上海である.オセロと囲碁では実際に楽しませるプログラムを作成し,被験者実験を通じてその効果を確認した.オセロでは共進化を用いて,プレイヤと同程度でありながら戦略がそれぞれ異なる個体群をオフラインで最適化する技術を確立した.囲碁ではプレイヤを楽しませるために必要な要素を列挙したうえで,不自然さを抑制してオンラインで形勢を制御する手法を確立した. : The main purpose of this research is to entertain human players. For this purpose, methodologies for generating computer players have been proposed, which can control the position according to the opponent's level, reduce the frequency of unnatural moves, and produce varied strategies. In addition, researches for improving the strength of computer players have been also done, and an academic platform of a game has been also published. The target games are Othello, Go, Puyo-pop, Turn-Based Strategy and Mahjong Titans. For Othello and Go, entertaining programs were proposed and evaluated through experiments using human subjects, and the effectiveness were proved. For Othello, co-evolution approach was used so that the computer players had almost the same strength to a human, and had different strategies from other players. For Go, many requirements for entertaining players were summarized in a list, and an online position control method which can reduce the unnatural moves was proposed. |
記述: | 研究種目:若手研究(B) 研究期間:2012~2013 課題番号:24700144 研究者番号:80362416 研究分野:ゲーム情報学 科研費の分科・細目:情報学・知能情報学 |
言語: | jpn |
URI: | http://hdl.handle.net/10119/12184 |
出現コレクション: | 2013年度 (FY 2013)
|
このアイテムのファイル:
ファイル |
記述 |
サイズ | 形式 |
24700144seika.pdf | | 85Kb | Adobe PDF | 見る/開く |
|
当システムに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。
|