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http://hdl.handle.net/10119/9031
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タイトル: | 目標志向意思決定分析のフレームワーク構築とその応用 |
その他のタイトル: | Development of a Framework of Target-Oriented Decision Analysis and Its Application |
著者: | 中森, 義輝 |
著者(別表記): | NAKAMORI, YOSHITERU |
キーワード: | 感性情報学 解析・評価 意思決定問題 暗黙知と形式知 伝統産業 |
発行日: | 10-Jun-2010 |
抄録: | 目標志向意思決定分析における様々な属性の統一的扱いを可能にするフレームワークを構築した。それにより、ファジィ目標志向意決定アプローチを不確実性を伴う多属性意思決定分析へ拡張することを可能にした。また、意思決定者の目標に対する態度と効用関数で表されたリスクに対する態度の間の興味深い関連性を確立した。応用として、属性が人間の知覚の美的側面を反映して感性的に評価される伝統工芸品(九谷焼、山中漆器)の消費者志向の評価モデルを構築した。 : We have developed a framework of target-oriented decision analysis to treat various kinds of attributes uniformly, which enables us to extend the fuzzy target-based decision approach to multiple attribute decision analysis with uncertainty. We have also established an interesting link between the decision maker's different attitudes about target and different attitudes towards risk in terms of utility functions. As an application, we have developed consumer-oriented evaluation models for Japanese traditional crafts (Kutani porcelain, Yamanaka lacquer ware), in which product items are typically assessed according to so-called Kansei features reflecting aesthetic aspects of human perception. |
記述: | 研究種目:基盤研究(C) 研究期間:2007~2009 課題番号:19500174 研究者番号:30148598 研究分野:総合領域 科研費の分科・細目:情報学・感性情報学・ソフトコンピューティング |
言語: | jpn |
URI: | http://hdl.handle.net/10119/9031 |
出現コレクション: | 2009年度 (FY 2009)
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