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http://hdl.handle.net/10119/15380
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タイトル: | 妨害による知的活動支援技術の確立とその日常的学び活動への応用 |
その他のタイトル: | Establishment of a technology for supporting inteligent activities by exploiting obstructive factors, and applications of this technology to our everyday learning activities |
著者: | 西本, 一志 |
著者(別表記): | Nishimoto, Kazushi |
キーワード: | 知的活動支援 妨害要素 学習支援 不便益 デザインガイドライン |
発行日: | 1-Jun-2018 |
抄録: | 工学研究は,人々の生活を便利にする技術の実現を目的として推進されてきた.しかしながら,過剰で近視眼的な便利さの追求の結果,副作用として各種の問題が生じてきている.この1つの解決策として,筆者らは,妨害的要素をあえて導入することによって,人による人間的な営みに対して,異なる視点,あるいは高次の視点から見た場合にプラスの影響をもたらそうというメディア・デザインの考え方を提唱している.本研究成果報告書では,我々自身の研究事例に基づき構築した,妨害による支援システムのデザイン方法論について述べる.併せて,この考え方に基づき新たに開発した2つの語学学習支援システムの概略を示す.:The engineering studies have been promoted to create technologies that make our life more convenient. However, various undesirable side effects have arisen because of excessive and myopic pursuit of convenience. As one of the ways to solve this problem, we proposed a novel media-design concept where we produce positive effects from different and/or higher viewpoints by incorporating some obstructive factors into the media. This research report describes a methodology of designing support systems by exploiting obstructive factors constructed based on several cases. In addition, two language learning support systems newly developed based on this concept are outlined. |
記述: | 基盤研究(B)(一般) 研究期間:2014~2017 課題番号:26280126 研究者番号:50313721 研究分野:メディア情報学 |
言語: | jpn |
URI: | http://hdl.handle.net/10119/15380 |
出現コレクション: | 2017年度 (FY 2017)
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