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タイトル: 横スクロールアクションゲームにおける多様なスピードランルートの自動提案
著者: 原口, 海
池田, 心
キーワード: スピードラン
ルート生成
遺伝的アルゴリズム
ペナルティ
Speedrun
Route generation
Genetic Algorithm
Penalty
発行日: 2019-11-01
出版者: 情報処理学会
誌名: ゲームプログラミングワークショップ2019論文集
開始ページ: 227
終了ページ: 234
抄録: スピードランとは,主にアクションゲームをできるだけ短い時間でクリアする“遊び方”であり, 日本ではタイムアタックなどとも呼ばれて親しまれている.スピードランをうまく行うためには,適切なルートつまりステージの進め方を設定したうえで,それを正確にこなす必要がある.上級者のルートは動画サイトなどで見つけられるが,それは初中級者には模倣が難しいものである.そこで本研究では,Marioについて初中級者でもプレイできるようなルートを自動的に提案するようなシステムを目指し,これをペナルティ付き遺伝的アルゴリズム(GA)で実現することを目指した.最速クリアのみを目指したGAでは12回も敵キャラとニアミスをしたが,ニアミスにペナルティを加えたGAではそれを4回に抑えることができた.面白い点として,後者のほうがクリアタイム自体も早くなったことも挙げられる. : "Speedrun" (called "time attack" in Japan) is a way of playing action games, where each player tries to clear the given stage/game as fast as possible. For this purpose, each player should optimize his route to play from the start to the goal, and also should play the route accurately. Good routes optimized by experts can be easily found from the Internet, but such routes will be too difficult for common players. So, this research aims to generate and suggest good routes for common players, and proposes a way to realize the suggestion system by using a genetic algorithm (GA) with penalties. We compared two routes, one by a GA for fastest clear and the other by a GA for fast and safe clear. While 12 dangerous situations were found in the former route, the number was successfully decreased to 4 in the latter route. One more interesting point is that the clear time of the latter route is faster than that of the former route.
Rights: 社団法人 情報処理学会, 原口 海, 池田 心, ゲームプログラミングワークショップ2019論文集, 2019, pp.227-234. ここに掲載した著作物の利用に関する注意: 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 Notice for the use of this material: The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan.
URI: http://hdl.handle.net/10119/16693
資料タイプ: publisher
出現コレクション:b11-1. 会議発表論文・発表資料 (Conference Papers)

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