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タイトル: 人間らしさを考慮したテストプレイヤを用いる迷路の自動生成と難易度評価
著者: 藤平, 啓汰
池田, 心
シュエ, ジュウシュエン
キーワード: 自動生成
迷路
難易度
誘導
RPG
Procedural content generation
maze
difficulty
guidance
発行日: 2021-11-06
出版者: 情報処理学会
誌名: ゲームプログラミングワークショップ2021論文集
巻: 2021
開始ページ: 192
終了ページ: 199
抄録: ロールプレイングゲーム(RPG)のマップデザインにおいて,プレイヤの進行方向を適切に誘導することは重要な課題のひとつである.プレイヤに対する誘導があまりに露骨なものだと,プレイヤに不快感を与えゲームの面白さを損ねてしまう可能性があるからである.そのため,RPG では,プレイヤの行動傾向に応じて自然に誘導するマップが求められることが多い.本稿では,自然に誘導するRPG マップの自動生成に向けた研究の初期段階としてまず,人間プレイヤの分岐選択傾向に基づいた難易度の迷路を自動生成する.具体的には,分岐選択傾向を教師あり学習によって調査し,その傾向を模倣したテストプレイヤを作成,そのテストプレイヤを用いて「人間プレイヤだからこそ難しい迷路」を生成する.被験者実験の結果,テストプレイヤを用いて自動生成した難しい迷路は,実際の人間プレイヤに対しても難しい迷路であることが示された.:In the design of maps for role-playing games (RPG), guiding players properly is one of the big challenges. Too explicit guidance, such as simple single paths and flashing marks, may harm players’ play experience. Therefore, it is better to have maps that guide players according to their behavioral tendencies. In this paper, as the first step of our research, we aim to know the difficulty of mazes from human players’ tendencies and generate mazes accordingly. We investigate the tendencies by supervised learning and use the learned model to create a test player considering human-likeness for maze generation. In evaluation experiments, the results show that our method succeeded in generating mazes with difficulty matching human players' tendencies.
Rights: 社団法人 情報処理学会, 藤平 啓汰, 池田 心, ゲームプログラミングワークショップ2021論文集, 2021, 192-199. ここに掲載した著作物の利用に関する注意 本著作物の著作権は情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。Notice for the use of this material: The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan.
URI: http://hdl.handle.net/10119/18235
資料タイプ: publisher
出現コレクション:d11-1. 会議発表論文 (Conference Papers)

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